: ספר סימן קצג



הקודם  הבא 

שיל"ת ב` אויפאלו ה` שמיני י"א למב"י תרנ"ו לפ"ק:

שוכ"ט לכבוד חתני הרב הגדול כמו"ה יוסף צבי נ"י סופר אבדק"ק ה` שאמשאן:

שאלתך עם הקאנטראקט בא אלי והנה לברר דבר זה צריך זמן ועיון רב. אך דל הקאנטראקט מכאן הרי קנתה הערלת בכסף וכבר כתב מג"א בסי` תמ"ח בשם מ"ב דאם קנה הנכרי בכסף לחוד או במשיכה לחוד מהני בדיעבד וכן פסק להלכה בחיי אדם שם וכן הסכמת האחרונים ואפי` בתוך הפסח לענין ב"י דאורייתא וכש"כ לאחה"פ לענין חמץ שע"ע הפסח דהוי דרבנן משום קנסא אלא כיון שלא שילמה כל דמי החמץ רק אדרויף צריך שישכור לה גם המקומות שהחמץ עליו כמ"ש מקו"ח סי` הנ"ל בחידושיו אות ח`. וא"ת כיון שהמוכר כתב בכת"י שמכר לאחר א"י למכור לה א"כ ממנ"פ הוי מכירה או ללוקח שכתב המוכר בכת"י בקאנטראקט או לאשתו ואלו לא היתה אשתו חותמת עצמה שהיא הלוקחת ודאי היה מהני המכירה לבעלה כיון שהוא כת"י המוכר כמש"כ מקו"ח סי` ואות הנ"ל:

ולפענ"ד כיון שאפשר לחתוך חתימת הערלת הלוקחת וגם המעידה וישאר שטר מכירה דמהני עפ"י ד"ת לבעלה שכתב המוכר שמו בשטר בכת"י שפיר מהני השטר וחתימתם הוי רק כטיוטא בעלמא. ואף שהיא נתנה האנגאבע הלא לפי דבריהם בשליחות בעלה עשאה ולא מיבעיא לדעת מ"ב דנכרי לנכרי נעשה שליח ודאי קנה בעלה בשטר וכסף אלא אפי` לדעת מג"א דגם נכרי לנכרי אינו נעשה שליח מ"מ בשליחות הכסף לא בעינן שליחות דמעשה קוף בעלמא הוא דאפי` טלי כספך מעג"ק מהני. ואי שלא קנה בעלה השטר הרי הביאתו לביתו והניחתו שם באיזה מקום ולדעת חת"ס ביו"ד סי` שט"ז הוי זה קנין גם בנכרי אפי` אין חצר קונה בנכרי ע"ש. אלא שא"א להחליט זה בחפזי או עכ"פ יש לסמוך או על המכירה לבעלה או על המכירה לערלת אשתו ממנ"פ:

ויש לצרף ג"כ דעת אחרונים שהביא שע"ת סי` תמ"ח דבאונס כה"ג דסבור שהוא מכירה גמורה וגם ביטל דל"ש ביה חשש הערמה וגם הרמב"ם והמחבר מודו דלא קנסוהו בכה"ג ע"ש:

ולענין היתר הנאה יש קצת סניף גם דעת בעה"ע שהביא הטור סי` תמ"ח דחמץ של ישראל שעבר עליו הפסח אינו אסור בהנאה רק באכילה:

לכן נ"ל לפענ"ד מותר למכור החמץ הנזכר בקאנטראקט מעט מעט לנכרים באופן דל"ש שמא ימכרנה לישראל דבזה יש לנו לצרף עוד דעת רמב"ן דאין איסור מכירה באיה"נ משום דאינו דמיהן והדמים מותרים גם למחליף עצמו [הגם שאני מסופק אם שייך סברת רמב"ן בדבר שאינו אסבה"נ מה"ת רק מדרבנן] אבל ישראל לא יהנה גופם מן הדברים שיש בהם חשש חמץ גמור. ובזה הנני חותם בברכה שלימה חמיך דוש"ת באהבה:

עמרם הק` בלוהם בק"ק הנ"ל:

הקודם  הבא 

מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations